Murid Lemah.
Topik : Isipadu cecair
Subtopik : Membandingkan kapasiti cecair
Hasil Pembelajaran : i – Murid membandingkan cecair antara bekas –bekas yang diuji dengan
Bimbingan guru.
Bahan – bahan :
Langkah – langkah :
2. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan besar ( anggaran 5 -10 pelajar).
3. Guru melantik pencatat dan pembentang setiap kumpulan yang dibentuk.
4. Setiap kumpulan diberi nama.Contohnya kumpulan Merkuri dan kumpulan Dakwat.
5. Satu helaian kertas arahan diedarkan sebagai membantu pelajar memahami perkara yang perlu dilakukan.
6. Setiap kumpulan akan diberikan satu baldi besar yang mengandungi air berwarna merah dan kuning.Setiap kumpulan juga diberi beberapa tempurung yang telah dibersihkan.
7. Guru menetapkan masa untuk menuangkan air dalam baldi ke dalam tempurung – tempurung yang telah disediakan terlebih dahulu.
8. Murid diminta merekodkan berapa tempurung yang penuh dengan air dalam jadual yang disediakan.
Baldi | Jumlah tempurung yang dipenuhi air | Keputusan | |
Air merah | ………………. tempurung. | Air merah lebih banyak daripada air kuning | Salah |
Air kuning | ……………….tempurung . | Air kuning lebih banyak daripada air merah | Salah |
9. Kumpulan Merkuri dan kumpulan dakwat membentangkan hasil dapatan masing –masing.
10. Kumpulan pelajar masing –masing akan membincangkan baldi yang mana mempunyai lebih banyak air, adakah air merah atau air kuning.
11. Akhir sekali, guru mengedarkan lembaran kerja sebagai latihan pengukuhan.