Murid pandai.
Topik : Isipadu cecair
Subtopik : Membandingkan kapasiti cecair
Hasil Pembelajaran : i – Murid membandingkan cecair antara bekas –bekas yang diuji dengan
tanpa bimbingan guru.
Bahan – bahan :
Langkah – langkah :
2. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan besar ( anggaran 5 -10 pelajar).
3. Guru melantik pencatat dan pembentang setiap kumpulan yang dibentuk.
4. Guru memberikan setiap kumpulan satu set bekas kuih raya yang telah disediakan oleh guru dan 1 kuantiti air dalam silinder penyukat.
5. Setiap kumpulan akan menuangkan air dalam silinder penyukat dalam bekas kuih raya dan rekodkan keputusan dalam jadual yang disediakan.
Silinder penyukat | Jumlah bekas kuih raya . |
………..ml | ………………. bekas kuih raya. |
6. Pencatat akan menulis keputusan seperti berikut:
“Isipadu dalam silinder penyukt adalah sama dengan jumlah…………bekas kuih raya kami”.
7. Akhir sekali, guru mengedarkan lembaran kerja sebagai latihan pengukuhan.